UPDATE: The Administration has just responded to the disappearing stories.

Read it here.


Have you heard that Malia Obama, the president’s daughter, is reportedly spending her spring break in Oaxaca, Mexico? Allegedly, she’s jetting off with some of her classmates and 25 Secret Service agents to a country that the State Department has said all Americans should avoid. But something is different about the latest “Obama vacation controversy:” references to it are disappearing from the Internet — and fast.

Around 3:00 EST, a Telegraph story reporting on the event was the first to vanish (note how the url remains the same in the “before” and “after”):

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

Before

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

After

Then, the related Huffington Post article was found to be linking back to a completely unrelated Yahoo News page titled “Senegal Music Star Youssou Ndour Hits Campaign Trail.”

The Huffington Post article:

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

Links to this site:

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

The Yahoo News story that HuffPo links to makes no mention of Malia Obama or her Mexican vacation. This raises two possibilities: either HuffPo has made an error in its link, or Yahoo has also removed its “Malia in Mexico” story. The latter more likely considering that the “-obamas-daughter-spends-springbreak-in-Mexico” url is still present in the Yahoo story.

And now, the link to the Huffington Post article on Google redirects to the site’s main page; the page itself is gone.

In addition to larger news organizations, smaller sites are also removing their stories.

Free Republic removed a related discussion thread:

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

And “Global Grind” removed its related article:

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

Of these sites, the only one to state a reason for the change was “Free Republic,” where the Admin wrote “Leave the kids alone.”

So that raises the question: Why were all of these sites taken down? Is the story false? Were they removed for security reasons?

Consider that the story still lives (as of this publication)* on the site of The Australian, which uses a story from the well-respected AFP (a sort of Associated Press for France):

Malia Obama Oaxaca, Mexico Vacation Story Disappearing from the Web

So far, no outlets have explained why the stories have been removed. It will be interesting to see if they do.

The Blaze’s Jonathon M. Seidl contributed to this report.

*The Australian has since removed its article.

UPDATE:

Buzzfeed is now reporting that it is a “long tradition” not to report on presidential kids’ vacation plans, citing this as the possible reason for the many unexplained retractions.

If this is the case, it still raises questions as to why Malia was allowed to vacation in a country that the State Department recommends no American travels to.

Neither AFP nor the White House responded to Buzzfeed’s request for comment.

UPDATE II:

The Montreal Gazette has now posted the story of the vacation. It’s one of the only sites that is reporting on it. Interestingly, the story is actually attributed to the AFP (mentioned above). You can read it here.