Lawsuit: Al Gore Stole Idea To Sell Current To Al-Jazeera

Getty Images.

A television consultant has accused failed presidential candidate Al Gore and Current TV executives of stealing his idea to sell the sputtering network to Al-Jazeera.

John Terenzio is demanding more than $5 million in a lawsuit quietly filed in San Francisco Superior Court Tuesday.

Just so we’re absolutely clear, Gore allegedly stole the idea to sell his disastrous experiment in television to Al-Jazeera, an oil money-funded network that’s apparently more “aligned with [his] point of view” than TheBlaze is.

Al-Jazerra announced Jan. 3 that it would pay $500 million for San Francisco-based Current TV.

Terenzio alleges he first brought the idea of the Qatar-owned Al-Jazeera’s purchase of Current TV to board member Richard Blum in July, and he expected to be paid if his plan was used. The lawsuit claims Blum was open to the plan, which Terenzio laid out with a detailed PowerPoint presentation but feared Gore would find such a deal with the oil-rich government of Qatar “politically unappealing.”

Why he would assume that Gore is above accepting money from a company funded by oil money is anybody’s guess.

Gore co-founded Current TV in 2005 with Joel Hyatt, with each receiving a 20 percent stakes in Current, a politically left leaning news and talk network. Comcast Corp. had less than a 10 percent stake. Another major investor in Current TV was supermarket magnate and entertainment industry investor Ron Burkle, according to information service Capital IQ.

Blum, a venture capitalist and husband of California Sen. Dianne Feinstein, is also an investor in Current TV.

Terenzio claims he presented to Blum “a step-by-step approach for making the sale of the liberal media outlet to Al-Jazeera palatable to U.S. lawmakers, pro-Israel factions, cable operators and, most importantly, the American public.”

We’re going to go ahead and assume that that part of the presentation didn’t get through to Current executives because Gore has caught a ​lot ​of heat for the Al-Jazerra deal.

Terenzio claims he created the English version of China Central Television and reprogrammed it for American audiences. He said he planned to use the same strategies in rebranding Current TV into Al-Jazeera America.

“Blum greeted Terenzio’s proposal with enthusiasm, indicating that he and other investors were eager to salvage their multi-million investment in the floundering cable network,” Terenzio claims in his lawsuit.

He said he believes Gore did turn down the deal in July and was “adamant” in rejecting it.

Terenzio’s attorney, Ellyn Garofalo, said an “insider” told her client of Gore’s rejection but refused to identify that person in a brief email interview Wednesday night.

However, “adamant” in certain circles must mean “change my mind in a few months,” because that’s exactly what happened. Gore made the deal, he timed it to avoid paying higher taxes, and the sale put him ahead of former Massachusetts Gov. Mitt Romney in terms of personal wealth.

Terenzio said Al-Jazeera’s January announcement of the sale was the first he heard of it.

Follow Becket Adams (@BecketAdams) on Twitter

The AP contributed to this report. Featured image Getty Images.